E-commerce is eigenlijk een verzamelnaam voor alle elektronische handel die verloopt via Internet, de “E” staat voor elektronisch. Net als je ook E-books hebt op Internet. E-commerce wordt steeds populairder, van alles wordt tegenwoordig online verkocht, zoals concertkaarten, boeken etc.
Maar denk ook eens aan online veilingsites. In grote mate verdringen de online retailers de traditionele stenen winkels in de winkelstraten.
Kijk maar eens naar al die lege winkelpanden, de toekomst ligt in de E-commerce!
Soorten e-Commerce
Er zijn twee vormen E-commerce, de eerste is `Business-to-Business` welke je vaak tegenkomt met de afkorting B2B. Deze vorm van handel vindt plaat tussen bedrijven onderling. De tweede vorm is `Business-to-Customer` welke afgekort wordt tot B2C. De meesten mensen zullen met B2C te maken hebben gehad. Wanneer je iets koopt bij een webwinkel als bijvoorbeeld Bol.com dan ben je customer en Bol de Business. Je kunt ook zelf gaan verkopen via Bol.com, Jia Ruan heeft hiervoor een cursus geschreven, Wil je kijken of dit iets voor je is, check dan het review op reviewkeizer.nl.
Stel dat jij ook je wilt gaan verkopen via Internet, zoals zojuist aangegeven kun je jezelf scholen en de cursus volgen. Maar dan ben je er nog niet, je zult ook een bepaalde platform moeten kiezen waarmee je kunt gaan verkopen. Wanneer je snel aan de slag wilt gaan en eigen baas wilt worden kun je kiezen voor het platform van Bol.com en de cursus Bol Masterclass die je heel snel opleidt tot E-commerce marketeer. Er zijn echte nog veel meer platforms, zoals het bekende Shopify, Magento of WooCommerce. Kies degene waar je prettig bij voelt. Met al deze platformen kun je zonder al te veel technische kennis een prachtig E-Commerce bedrijf oprichten.
Voordelen e-commerce
De voordelen van het toepassen van een E-commerce platform is de eenvoudigheid, je hebt geen ontwerpers of techneuten nodig om je bedrijf op te zetten. Alles is vrij eenvoudig op te zetten door te klikken en modules in je webwinkel te hangen.
Je bent altijd bereikbaar – Normale winkels moeten zich houden aan de winkelsluiting wet, maar een E-commerce is altijd open. Mensen van over de hele wereld kunnen 24/7 bij je winkel kopen. Zelfs wanneer jij slaapt, dan ben jij toch geld aan het verdienen.
Automatisch voorraadbeheer – Misschien zegt de term `Dropshipping` je iets? Je kunt externe leveranciers inschakelen om rechtstreeks van de externe leverancier bij jouw klant te leveren. Voordeel is dat de leverancier je transport en voorraad regelt. Soms kun je zelfs inschakelen als je klantenservice.
Weinig kosten – De kosten om en echt bedrijf te beginnen zullen in de tienduizenden euro lopen. Een E-commerce bedrijf heeft dat niet, je hoeft niet te investeren in huur, personeelskosten, voorraad etc. Hiermee kun je een kleiner marge pakken op je artikelen en concurreren met de fysiek winkels.
Gericht op een Niche – Een niche is een beperkt deel van de markt, bijvoorbeeld `Rode Jeeps`. Je kunt je door lage bedrijfskosten je marketing nu goed richten op die mensen die alleen geïnteresseerd zijn in jouw niche.
Marketing – Wanneer je bezoeker op je webwinkel hebt gekregen kunnen ze zonder iets gekocht te hebben weer vertrekken. Door middel van een landingspagina kun je mensen verleiden hun naam en emailadres achter te laten. Op een later moment kun je door emailmarketing een grote groep mensen in een keer een aanbod doen, dit wordt vaak gebruikt. Zie je je dit doen met een stenen winkel?
Bol Masterclass – Wordt partner van Bol.com!
Druk snel op de groene knop hieronder en wordt ook financieel onafhankelijk!